Dieta roślinna na wyciągnięcie ręki

 

Co tak właściwie oznacza sformułowanie „prawidłowo zbilansowana dieta”?

Ujmując to najprościej, jest to taka dieta, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i właściwych proporcjach dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji organizmu.

Jak to zrobić?

Jeśli żywimy się roślinnie, wystarczy pamiętać o kilku prostych wskazówkach i trikach, a naszym jadłospisom niczego nie powinno zabraknąć.

W naszej codziennej diecie powinny być obecne produkty z następujących grup spożywczych: nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe (np. kasze, płatki owsiane), orzechy i nasiona, owoce suszone, zielone warzywa, warzywa krzyżowe (np. brokuły, jarmuż), inne warzywa i owoce, siemię lniane, żywność wzbogacona (np. roślinne alternatywy nabiału wzbogacone wapniem).

 

 

Ważne aby pomiędzy posiłkami wypijać dużo płynów, takich jak: woda średnio- i wysokozmineralizowana, herbata zielona, czerwona, biała, kawa, yerba mate, napary ziołowe. Bezpośrednio nie powinno się popijać posiłków kawą ani herbatą, ponieważ ogranicza to wchłanianie wielu wartościowych związków - zalecane jest zachowanie odstępu.

W jednym daniu warto łączyć ze sobą nasiona roślin strączkowych i produkty zbożowe, ponieważ w ten sposób dostarczamy do organizmu wszystkie niezbędne aminokwasy.

Posiłki bogate w żelazo niehemowe warto posypywać natką pietruszki, popijać sokiem pomarańczowym, lub zajadać w towarzystwie brokuła i jarmużu, gdyż witamina C zawarta w tych produktach zwiększa jego wchłanianie.

Nie zapominajmy o przyprawach i ziołach (kurkuma, imbir, tymianek, kmin rzymski, papryka, suszona pietruszka i wiele innych), jak również wbrew obiegowej opinii także o soli (koniecznie jodowanej!).

Suplementacja

Należy pamiętać o suplementacji witaminą B12 oraz witaminą D. Ponadto na nasze zdrowie korzystnie mogą wpłynąć suplementy kwasów tłuszczowych omega-3 (koniecznie z kwasami EPA i DHA na bazie mikroalg).

Aktywność fizyczna

I na zakończenie - aktywność fizyczna! Ona zawsze musi iść w parze z dobrze zbilansowaną i zdrową dietą!

Wymienione powyżej produkty są łatwo dostępne, niedrogie i smaczne, a przekrój potraw jakie możemy z ich użyciem przygotować jest bardzo szeroki. Od najprostszych owsianek i koktajli, przez kolorowe lunchboxy i kremowe zupy, aż po kaszotta, risotta czy odżywcze kanapki i sałatki - czego dusza zapragnie! 

 

 

 

@roslinniejemy

wyzwanie@roslinniejemy.org